21 Jan 2007

朋友

这几天和朋友发生了一些争执,我的一句话让她感到受伤害,并给我回了几通措辞强烈的简讯。第一通简讯就让开始我感到担心了,但幸好在两个人都愿意把事情摊开来讨论后,问题终于得以解决。这是今天让我高兴的其中一件事。

对于和朋友争吵,我有阴影。三年前和一位认识10多年的朋友在大家都情绪恶劣的情况下吵了一轮,从此,就失去一位好朋友了。虽然现在偶尔还有和他联络,但已不是当年的那种感觉了。

曾经以为好朋友之间必定可以互相谅解,渐渐地才发觉凡事都会有例外,而且有时也并不是例外。

现在会珍惜朋友了。能吵的,吵得会有限度;不能吵的,就不要吵了。因为一时意气用事或误会而失去朋友或影响友情,多不值得,多可惜,多遗憾。

13 comments:

Anonymous said...

想要罵人或吵架時,先吞一口口水,或走開到其他地方,如上一下洗手間洗臉,很多時候可以有保住不少友誼和人際關係的。

suayhwa said...

文锋起吾,
以前从书本学到并常用的方法是先深呼吸,然后从1数到10,通常都能把自己向来暴躁的脾气压住。

现在懂了,暂时走开,应该更能避免争执及保住友谊。谢了。

居汉 said...

凡事要摊开来说对你对他都好,不摊开来说误会会更加深。人生最怕产生误会,更何况是好朋友!

suayhwa said...

误会有时真是友谊的破坏者,能免则免。但不是每个朋友都能摊开来谈,并好好解决误会或问题。遇到愿意好好解决问题的朋友,其实也是一种幸运。

Anonymous said...

我曾试过,没有吵架没有怒骂,无端端也会失去一个好朋友。。到现在都还不知道发生什么事哦!世上多奇事。。

湘绣蜻蜓 said...

我很生气时, 会选择走开一下或闭着嘴不讲话, 怎么问我都不出声, 因为我怕一开口就会骂人 :P

有时大家以为好朋友是不需要讲太多对方就会明白, 其实不是酱的. 往往就是因为没说清楚才产生不必要的误会.. 哎..

suayhwa said...

irenelim,
没吵没骂都会无端端失去好朋友?那的确很难明白。会不会也是误会呢?

湘绣蜻蜓,
对,其实无论多好的朋友都必须用心地经营彼此间的友谊,否则误会可能就来了。

愚渔 said...

Erm.. is the matter of EQ!! like me.. also alot grumble!! now start thinking.. those whom like to express on blog is it LACKING something on EQ?! haha if had good control may not need to have such a EXPRESSION

suayhwa said...

hmm, i think expressing ourselves, including our own emotion, in our blogs should not be labeled as 'no eq or lack of eq'.

expressing our emotion doesn't mean that we fail to control our emotion, as long as we do it properly and didn't hurt others.

碧绿荷塘 said...

印象中,没有和朋友吵架的经验。
不是因为我脾气好,而是朋友都知道我的脾气,会让着我。
年纪大了,就知道其实每个人都是一个个体,我不能把自己的一套强加在他们身上,所以吵架的机会就更少了。
当然,周先生除外,所以现在我只敢跟周先生吵架。

Anonymous said...

印象中,没有和朋友吵架的经验。
不是因为我脾气好,而是朋友都知道我的脾气,会让着我。
if u never hv fight with friends, how can ur friends actually know about your 脾气......that's strange..

吵架 -- or i would rather put it as ARGUEMENT..is not always a bad thing....

没有和朋友吵架的经验 - mayb thats becoz u never hav a real friends who actually care to argue with you...once in a while ...........

btw, people are commenting based on so little infor as you(rui hua) had provided....i am afraid those comments cannot be objective enough.... :)

Rui Hua --U shud know me lah....

suayhwa said...

碧绿荷塘,
"我不能把自己的一套强加在他们身上",这也是我刚体会到的一件事。

anonymous,
of course i know you, how can i forget a friend that had arguement with me just few days ago? ;p

i only disclosed the basic info as there are not material here, the most important thing i want to share is 'not to lose a friend because of any arguement/misunderstanding', not worth.

Anonymous said...

"没有和朋友吵架的经验 - mayb thats becoz u never hav a real friends who actually care to argue with you...once in a while ...........
"

Do you judge if a friend is real by whether he/she has ever argued with you?

To put it in another way, do you think those always argue with you are better friends than those seldom or never argue with you because they 'care to argue with you'?